Clúster Català de la Moda (Modacc)
Després de dos anys d’incertesa, el consum de moda va tornant a la normalitat al mateix ritme que es recupera la vida social. Així ho revela el Panel de Consum de productes de moda del 2021 elaborat pel Clúster Català de la moda MODACC i l’empresa especialitzada en estudis de mercat Kantar a partir d’una mostra de més de 8.000 consumidors d’arreu de l’Estat espanyol.
L’any 2021 el consum de moda ha crescut un 15’7% respecte el 2020, tot i que encara es manté un 14’3% per sota del 2019. Les categories que més ràpidament es recuperen són íntim home i dona (més d’un 15%) i calceteria (més d’un 20%), i ja se situen molt a prop dels nivells prepandèmia. De fet, el quart trimestre de l’any passat va ser un gran punt d’inflexió per a la moda interior, que va arribar a superar el consum del mateix període de l’any 2019.
Per contra, el punt exterior de dona es recupera lentament i, tot i que està un 13% per sobre del 2020, encara està un 16’9% per sota del 2019. La moda infantil creix un 8% però encara es troba un 14% per sota del 2019, i la moda de bany fa un gran salt el 2021 amb un increment del 47’7% respecte el 2020 (i encara un 13% per sota del 2021).
L’estudi també revela que creixen les categories de moda d’estar per casa i informals, com dessuadores, xandalls, leggins i malles, sabatilles de casa i forros polars. Un increment que, segons l’estudi, es deu a l’adquisició de nous hàbits i sobretot al fet que a l’Estat espanyol el teletreball s’hagi mantingut després de la pandèmia, ja que actualment teletreballen un 21% dels espanyols ocupats.
Pel que fa als canals, el consum de moda segueix la dinàmica dels últims anys: l’e-commerce continua creixent i ja és un 20’8% del total (el 2017 era només un 6%), tot i que l’informe indica que es comença a estabilitzar aquest creixement i que la recuperació del mercat ha de venir del retorn del trànsit i de les compres a les botigues físiques.
El sector es mostra convençut que el consum de moda –especialment de les peces de vestir- tornarà als nivells prepandèmia tan aviat com es recuperi del tot la vida social i sectors com la restauració i l’oci. Tot i així, admeten que són temps d’incertesa i que els hàbits dels consumidors estan canviant, fet que suposa un repte i alhora una oportunitat per a les marques de moda.
L’estudi elaborat per KANTAR a petició de MODACC monitoritza trimestralment el consum de productes de moda a partir del seguiment de consum setmanal de 8.000 persones majors de 15 anys d’arreu de la Península i Balears, i inclou tots els canals de compra. Pel Clúster Català de la Moda, disposar de dades de consum fiables i posar-les a disposició de les empreses associades és clau per poder prendre decisions estratègiques per tal de planificar les properes temporades.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
11 octubre 2023
Espanya, és el país on més ha repuntat la compra en línia el 2023, per sobre d'Itàlia i França
Els consumidors reactiven la demanda sempre que trobin un equilibri adequat entre el preu i el valor del producte
Clúster Català de la Moda (Modacc)
30 maig 2022
De gener a març del 2022el sector tèxtil-moda s’ha apropat als 4.450 milions d’euros de facturació, un14,9% més el mateix període de l’any passat
Clúster Català de la Moda (Modacc)
13 maig 2021
Durant el primer trimestre de 2021 han millorat les vendes de peces de “necessitat i reposició” (calceteria, íntim dona i interior home) però la moda exterior i el bany segueixen en nivells molt baixos