Clúster Català de la Moda (Modacc)
L’any 2022 ha arrencat ambunes xifres molt favorables per a la indústria de la moda a l’Estat espanyol. L’Informesobre compra de productes de moda elaborat per l’empresa especialitzada enestudis de mercat Kantar per al Clúster Modacc mostra que el consum de moda elprimer trimestre de 2022 s’ha recuperat en totes les categories analitzades al’informe: exterior dona, íntim dona i home, bany, moda infantil i calceteria.En total, de gener a març del 2022 ha facturat un 14,9% més que el mateixperíode de 2021, i ha arribat pràcticament als 4.450 milions d’euros. L’estudide mercat s’ha fet a partir d’una mostra de 10.000 persones representatives dela població resident a l’Estat espanyol (Península i Balears).
La categoria que ha registratuna major recuperació aquest primer trimestre de 2022 és la de bany, anticipantuna bona temporada d’estiu. El mercat de Punt Exterior Dona també presenta unaevolució molt positiva amb més del 15% d’increment de facturació respecte el2021, tot i que la roba exterior és l’àmbit en el qual la recuperació de compraestà arribant de manera més lenta. El mateix passa amb la moda infantil, queregistra una evolució positiva però no tan alta com la resta de categories.Finalment, la moda íntima de dona i home tenen les evolucions més moderades delmercat ja que es tracta de les categories que havien caigut menys arran de lapandèmia.
A causa de les restriccionsper la pandèmia, el sector tèxtil-moda espanyol va perdre l’any 2020 més del25% de la facturació del 2019, i va baixar per sota dels 15 mil milions d’euros.Des d’aleshores el sector ha remuntat molt lentament, però les dades del primertrimestre confirmen que aquest 2022 serà l’any de la recuperació.
Pel director general delClúster MODACC, David Garcia, “això fapensar que el sector pot aconseguir a finals del 2022 igualar les xifres devendes prepandèmia si no hi ha noves onades de la covid-19 que comportinrestriccions d’activitat”. Garcia també remarca que, per molt que esrecuperi la facturació, les empreses no es podran recuperar els beneficis quetenien abans de la pandèmia a causa de l’increment del cost del gas i l’electricitati el col·lapse en el transport mundial de mercaderies.
Pujadade preus
Tot fa preveure, doncs, que afinals d’any hi haurà una crescuda de preus força generalitzada, una tendènciaque ja es deixa entreveure en el Panel de Consum de Modacc i Kantar. Per DavidGarcia, la col·lecció d'hivern 2022-2023, que estarà als punts de venda el mesd'octubre, tindrà increments de preus “quepodria oscil·lar entre un 5 i un 7%, en funció de les marques i dels articles,però que no permetrà compensar els increments de costos d’energia i transportque està patint la indústria tèxtil i moda durant els darrers mesos”. Enaquest sentit, des de MODACC es reclama que els fons Next Generation de la UnióEuropea serveixin d'ajuda a la transformació efectiva de les empreses,especialment en les àrees de transformació digital i transformació cap a unmodel d’economia circular.
L’estudi elaborat per KANTARper encàrrec de MODACC monitoritza trimestralment el consum de productes demoda a partir del seguiment de consum setmanal de 10.000 persones majors de 15anys d’arreu de la Península i Balears, i inclou tots els canals de compra. PelClúster Català de la Moda, disposar de dades de consum fiables i posar-les adisposició de les empreses associades és clau per poder prendre decisionsestratègiques per tal de planificar les properes temporades.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
11 octubre 2023
Espanya, és el país on més ha repuntat la compra en línia el 2023, per sobre d'Itàlia i França
Els consumidors reactiven la demanda sempre que trobin un equilibri adequat entre el preu i el valor del producte
Clúster Català de la Moda (Modacc)
17 febrer 2022
Clúster Català de la Moda (Modacc)
13 maig 2021
Durant el primer trimestre de 2021 han millorat les vendes de peces de “necessitat i reposició” (calceteria, íntim dona i interior home) però la moda exterior i el bany segueixen en nivells molt baixos