El projecte europeu JUST FASHION ha tingut el seu inici, el dilluns dia 28 d’octubre, amb la celebració de la primera reunió entre col·laboradors. Han sigut presents a la trobada en línia les 20 entitats, organitzacions i empreses que formaran part del projecte. La vintena d’òrgans estan formats per col·laboradors del món de la recerca, del sector públic, indústries de moda i empreses.
En aquesta primera presa de contacte, s’han començat a establir les línies de treball que faran realitat aquesta ambiciosa iniciativa, centrada en promoure la transició ecològica del sector del tèxtil i de la moda en les petites i mitjanes empreses europees. La primera reunió ha marcat el punt d’inici de la col·laboració internacional que agrupa a entitats participants de 6 països membres de la Unió Europea (Bèlgica, Itàlia, Portugal, Lituània, Espanya i Alemanya), Macedònia del Nord i el Regne Unit.
Les indústries creatives i culturals són de gran rellevància en l’economia europea, no només per la seva força de creixement; sinó per la seva capacitat ocupacional. Les activitats lligades a la creativitat i la indústria tenen un valor 643 mil milions d’euros a Europa i suposen un 6.2% de la força de treball de la regió.
El sector de la moda, a cavall de la indústria tradicional i la creativa, és el setè sector industrial més valuós mundialment i dona feina a 75 milions de persones. Tanmateix, l’impacte que té sobre el planeta també és molt notori. El tèxtil i la moda generen un 10% de les emissions de carboni, és a dir, més que la suma de l’aviació i el transport marítim. A més, la cadena de subministrament genera grans quantitats de residu tèxtil que resulta nociu per al planeta. En conseqüència, ens trobem amb la necessitat d’impulsar un canvi de paradigma que resulti en una indústria més neta i més responsable amb el seu entorn natural i social.
JUST FASHION vol desenvolupar una plataforma i un portfolio de mètodes i eines que afavoreixin la transició climàtica de la indústria de la moda. D’aquesta manera, es té la intenció de dotar a les companyies del marc de referència, el coneixement, les eines i les habilitats requerides per canviar el seu ús de recursos mètodes de producció, cadena de subministrament, de distribució i de comunicació, processos intern i productes finals. La finalitat d’aquest projecte és fer que els sector tèxtil disminueixi les seves emissions de carboni i abdiqui per la circularitat i la inclusió social.
Gairebé la totalitat del teixit empresarial del sector de les indústries culturals i creatives està format per petites i mitjanes empreses (90%), les quals són actrius clau en la creació de la identitat europea, la formació de comunitat i la creació de valors compartits. Així és, les CCI tenen la capacitat de comunicar valors fonamentals per a la Unió Europea, tals com la creativitat, la qualitat de vida, l’excel·lència i l’apreciació de l’artesania.
Un dels reptes que es planteja el projecte és fer que aquestes organitzacions siguin més sostenibles. Tanmateix, la naturalesa de l’estructura empresarial de les CCI fa que no tinguin el poder de liderar una transició ecològica. Avui, aquestes empreses tenen una manca de coneixements, capacitats i recursos que els impedeixen fer possible la transició verda. El projecte, conseqüentment, se centra en les indústries culturals i creatives (la moda en forma part) perquè tenen una estructura empresarial, en la seva majoria, que permet la creativitat, la flexibilitat i, a més, compten amb una predisposició natural per adaptar el model de negoci, fent-lo més circular.
L'European Green Deal (o Pacte Verd Europeu) es va aprovar oficialment el desembre de 2019. Es tracta d'una estratègia global impulsada per la Comissió Europea, que té l'objectiu de transformar l'economia de la Unió per aconseguir la neutralitat climàtica d'aquí a l'any 2050.
Tot i que no és una llei en si mateixa, el European Green Deal és un full de ruta que engloba diverses iniciatives, polítiques, i propostes legislatives que afecten sectors com l'energia, el transport, l'agricultura, i la indústria. Aquestes mocions s'aniran convertint en directives i reglaments dins el marc normatiu europeu, a mesura que siguin negociades i aprovades per les institucions de la UE.
Moltes d’aquestes legislacions afecten de manera directa les PIMES de la indústria de la moda i aquestes no es troben preparades per superar els estàndards mínims que s’exigiran. JUST FASHION vol mitigar l’impacte que les noves lleis poden arribar a causar en aquestes petites i mitjanes empreses, tot preparant-les per als nous requeriments. No es tracten només qüestions ambientals en el camp d’actuació del projecte europeu, sinó que també està compromès amb la vessant social de les externalitats empresarials.
Per tal d’assolir les metes fixades, JUST FASHION treballarà des de l’octubre del 2024 fins al desembre del 2026. En aquest període de temps durà a terme 6 pilots, comptant amb la col·laboració d’empreses de moda. Amb aquestes actuacions in situ el projecte vol aportar propostes per crear models de negoci més sostenibles, familiaritzats amb l’ús de noves tecnologies i models de producció alternatius, tot ajudant-se de solucions tecnològiques i altres eines.
El desenvolupament del portfolio, esmentat anteriorment, donarà suport i accelerarà la transició ecològica de la indústria de la moda, centrant-se en les petites i mitjanes empreses. Per fer-ho durà a terme tres passos principals. En primer lloc, amb la intenció de tenir un coneixement profund de la situació actual de la moda i la sostenibilitat a Europa, mapejarà l’ecosistema. Seguidament, farà un estudi i avaluació posterior de les eines de mesura ecològica, n’extraurà un coneixement profund del seu funcionament i també dels diversos models de negoci orientats a la sostenibilitat. Per últim, crearà un procés de voluntat interventora que donarà suport a les xarxes PIMES existents i les prepararà en pro a la legislació europea futura.
Alguns dels elements clau del projecte és el desenvolupament d’un índex sostenible que serveixi per a provar i millorar les eines per a models de negoci circulars. Els 6 pilots esmentats, els quals se centraran en diversos aspectes de la circularitat, per exemple: fi de vida del producte, materials, residus, la circularitat dels models de negoci, tècniques de reciclatge, transparència i traçabilitat. També actualitzarà les eines i instruments en matèria de sostenibilitat existents avui. Per últim, desenvoluparà les eines necessàries per preparar a les PIMES per a la legislació europea en termes de polítiques regulatòries en sostenibilitat, que beuen de l’European Green Deal.
La reunió inicial o kick-off meeting del projecte es durà a terme a Bèlgica, concretament a la ciutat d'Anvers (Antwerpen). Aquest esdeveniment marcarà l’inici oficial de les activitats i serà una oportunitat clau per establir les bases del projecte, definir els objectius i coordinar els equips participants.
8 novembre 2024
Dimecres 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya. A l’acte hi van assistir les empreses i entitats compromeses amb la circularitat del sector tèxtil i de la moda català.
21 octubre 2024
- Els col·laboradors del projecte, procedents de Dinamarca, Finlàndia, Romania i Espanya, van anar a Igualada per celebrar la Plenary Meeting els dies 17 i 18 d’octubre.
- CRAFTIT-4SD pretén revolucionar el món de la moda, unint la tradició artesana i la innovació tecnològica amb una visió sostenible i de respecte envers l’entorn natural i social.
3 octubre 2024
En el marc del saló internacional de la moda MOMAD, l’Asociación de Empresas de Confección y Moda de la Comunidad de Madrid (ASECOM) i el Clúster Català de la Moda i el Tèxtil (MODACC), dues de les principals Agrupaciones Empresariales Innovadoras (AEIs) del sector tèxtil i moda, van presentar el seu projecte “DigitaLabel”. Aquesta iniciativa busca aportar transparència i traçabilitat a tota la cadena de valor, dins de la normativa d’ecodisseny que entrarà en vigor l’any 2026, a més de fomentar la sostenibilitat, millorar la competitivitat i incrementar el vincle de les marques amb els seus clients. L’objectiu principal del projecte DigitaLabel ha sigut desenvolupar i experimentar un sistema de traçabilitat flexible i versàtil per a productes de moda mitjançant l’ús d’eines digitals que permetin optimitzar els recursos humans i les matèries primeres usats durant el procés de producció i comercialització.