Dimecres 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya. A l’acte hi van assistir les empreses i entitats compromeses amb la circularitat del sector tèxtil i de la moda català.
El Pacte de la Moda Circular va néixer per impulsar la circularitat de la cadena tèxtil i de la moda a Catalunya. Aprofitant l’herència històrica tèxtil i les empreses industrials que encara hi ha al territori es vol activar el mercat de fibres secundàries, entre d’altres estratègies de foment a la reutilització i increment de la recollida selectiva per la fracció tèxtil. A través de la col·laboració entre els diversos actors de la cadena el Pacte està treballant per aquesta transformació cap a la circularitat.
El grup d’agents impulsors del programa han estat treballant des de l’any 2022 al costat de la Generalitat de Catalunya i altres institucions públiques per tal d’aconseguir els objectius fixats el primer any.
Els objectius globals del Pacte per al 2024 ambicionaven una reducció d’entre el 5 i 10% de generació de residu tèxtil, l’increment del 25-30% de recollida selectiva del residu tèxtil i del 55-60% de valoració del material de residu recollit selectivament, així com un augment del reciclatge d’aquest del 40 al 50%.
Els objectius fixats es van establir tenint en compte dades de l’any 2019, en el qual el residu tèxtil per habitant anual era de 21.5 kg, és a dir, de 163.478 tones a l’any. D’aquestes quantitats només se’n recull selectivament l’11.7%. La valoració del residu tèxtil recollit selectivament es troba en un 50%, és a dir, només es dona vàlua a la meitat d’aquest tipus de residus. Per últim, el percentatge reciclatge del residu tèxtil és insuficient, representant un 40%.
El director de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Albert Planell, va realitzar la benvinguda institucional a tots els assistents a la reunió. De la mà de Jordi Costa, Secretari tècnic del Pacte, es va informar els presents de la implementació del Pla d’Acció i Mireia Cañellas, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Energètica; va exposar la situació present i futur del projecte en clau de circularitat. En aquest pròxims mesos es treballarà per a redefinició dels objectius pactats i la voluntat de seguir cooperant entre agents de la cadena.
Se sumen al Pacte quatre importants marques: Decathlon, Lola Casademunt, ThePostFiber i Wallapop. Totes elles han explicat les seves bones pràctiques als assistents, han compartit la seva estratègia empresarial de sostenibilitat i han exposat els beneficis que els aportarà l’adhesió al projecte transversal.
MODACC coordina un dels projectes finançats per l’ARC. La iniciativa té per nom RETEXCAT i va ser explicada per COLEO, marca sòcia del Clúster, i per Solidança. El projecte RETEXCAT té com a objectiu impulsar la circularitat tèxtil a Catalunya a través de la incorporació fibres tèxtils secundàries provinents de roba en desús per a la producció de nous productes de moda. Els participants del projecte són: Boboli, Coleo, Estampados Jiménez - Estampados Damf, Hilaturas Rubio, Hilosa, Mango, Pagès Valentí, Planafil, Picvisa, Simorra, Sita Murt, Solidança, Systemaction, Tèxtil BCH, Triturats la Canya - Cotons Cererols, Yerse.
Per últim, ACCIÓ i l’ARC van exposar als assistents les oportunitats de finançament per a projectes vinculats a la circularitat, van desgranar les diferents tipologies de subvencions que podrien facilitar fer un pas endavant en termes de sostenibilitat i quines serien les convocatòries pel pròxim any 2025.
La jornada va finalitzar amb un dinar de cloenda i germanor en el qual es van intercanviar opinions entre companys del sector. El Pacte per a la Moda Circular a Catalunya agrupa entitats i empreses diverses amb l’objectiu comú que treballa des de fa dos anys és la circularitat del sector. Només així, teixim un futur més sostenible.
28 octubre 2024
El projecte europeu JUST FASHION ha tingut el seu inici, el dilluns dia 28 d’octubre, amb la celebració de la primera reunió entre col·laboradors. Han sigut presents a la trobada en línia les 20 entitats, organitzacions i empreses que formaran part del projecte.
21 octubre 2024
- Els col·laboradors del projecte, procedents de Dinamarca, Finlàndia, Romania i Espanya, van anar a Igualada per celebrar la Plenary Meeting els dies 17 i 18 d’octubre.
- CRAFTIT-4SD pretén revolucionar el món de la moda, unint la tradició artesana i la innovació tecnològica amb una visió sostenible i de respecte envers l’entorn natural i social.
3 octubre 2024
En el marc del saló internacional de la moda MOMAD, l’Asociación de Empresas de Confección y Moda de la Comunidad de Madrid (ASECOM) i el Clúster Català de la Moda i el Tèxtil (MODACC), dues de les principals Agrupaciones Empresariales Innovadoras (AEIs) del sector tèxtil i moda, van presentar el seu projecte “DigitaLabel”. Aquesta iniciativa busca aportar transparència i traçabilitat a tota la cadena de valor, dins de la normativa d’ecodisseny que entrarà en vigor l’any 2026, a més de fomentar la sostenibilitat, millorar la competitivitat i incrementar el vincle de les marques amb els seus clients. L’objectiu principal del projecte DigitaLabel ha sigut desenvolupar i experimentar un sistema de traçabilitat flexible i versàtil per a productes de moda mitjançant l’ús d’eines digitals que permetin optimitzar els recursos humans i les matèries primeres usats durant el procés de producció i comercialització.