Els dies 17 i 18 d’octubre MODACC - El Clúster Català de la Moda ha sigut l’amfitrió de la primera reunió plenària del projecte europeu CRAFT-IT4SD. David García Uslé, Director Executiu, i Montserrat Figueras, Presidenta, van ser les persones encarregades d’obrir l’acte amb uns parlaments. Carlota Carner, Regidora d’Universitat de l’Ajuntament d’Igualada, també va donar la benvinguda a Igualada als professionals del projecte.
L’agenda de les dues jornades ha estat ideada perquè els col·laboradors del projecte coneguin l’ecosistema del tèxtil i la moda català. La reunió va tenir lloc a Igualada, a les instal·lacions de Fitex, el centre tecnològic del Clúster. La tradició industrial de la ciutat va permetre als assistents a aprofundir en l’artesania local, la cultura i l’herència industrial obtinguda al llarg dels anys.
ALDO MARTINS va ser una de les empreses que van obrir la porta al projecte. És una firma de moda que combina l’artesania i la tecnologia, amb una clara visió de futur orientada cap a la sostenibilitat. Fa 40 anys que exerceixen, especialitzant-se en la confecció de peces de punt, tenint una visió empresarial estretament lligada amb el seu entorn i la producció local i responsable. Els professionals del projecte es van sorprendre en presenciar la capacitat d’ALDO MARTINS per entrellaçar l’artesania, la creativitat; resultant en peces de roba en tendència i amb vocació de millora en termes de sostenibilitat!
L’agenda va prosseguir amb una xerrada enriquidora sobre la indústria de la moda i els seus impactes ecològics i socials, a càrrec del Leather Cluster Barcelona. L’organització té com a missió sumar, coordinar i dinamitzar els esforços de totes les empreses i agents de la cadena de valor del sector de la pell a Catalunya, per augmentar-ne la competitivitat, millorar-ne l’eficiència i impulsar el creixement del negoci conjunt. És un referent en la indústria adobera i va explicar els projectes que estan duent a terme. La indústria de la pell té una herència de centenars anys d’història a Igualada. És un sector que ha hagut de reinventar-se per tal de poder subsistir i conviure amb l’entorn. El Clúster de Pell destaca per les seves àrees de treball, les quals: pells amb certificats ambientals, socials i de benestar animal, entrellaçar la innovació i la tradició i la producció ètica.
NUBUCKCUIR va ser la següent visita. És una marca que se centra en l’elaboració de productes de marroquineria. Montserrat Soler, fundadora i propietària de la firma, és artesana certificada per la Generalitat de Catalunya. Combina les tècniques ancestrals del tracte del cuir i les més punteres i sostenibles. El resultat són productes prèmium amb una petjada mediambiental mínima. El seu compromís amb la sostenibilitat és inspirador, de la mateixa manera que ho és el de la marca per l’entorn rural, la natura i el respecte pel territori.
De tot se’n pot fer un joc, segons CUBUS GAMES. L’empresa tecnològica va fer una visita als professionals del projecte. Són un equip de professionals que, per sobre de tot, valoren la creativitat i que són entusiasmes en tot allò que fan. Algunes de les seves àrees de treball principals són la cultura, el turisme o l’educació. Amb els videojocs com a pretext, aconsegueixen explicar històries i captar l’atenció dels receptors. Són persones que estan orientades a les solucions i han col·laborat en projectes que buscaven un impacte positiu per al món.
L’agenda també va tenir previst dur a terme diferents tallers de treball. El primer d’ells abordava la sostenibilitat des d’una aproximació que tenia en compte l’anàlisi de cicle de vida del producte (ACV) i els models empresarials i de negoci sostenibles, nucli de treball del projecte CRAFT-IT4SD.
En la mateixa jornada es van fer demostracions de les etiquetes amb tecnologia NFC, la qual permetrà la traçabilitat dels productes. Es tracta d’un element clau per a la legislativa europea que s’implementarà en un futur, la qual exigirà que els productes tèxtils tinguin un passaport digital que n’indiqui la procedència, en cada una de les diferents etapes de producció i la participació d’actors diversos.
El 18 d’octubre va ser un dia amb un caire més pràctic. El primer workshop de la jornada plantejava escenaris i situacions futures, calia aproximar-s’hi des d’una visió sostenible amb l’entorn natural, social i la cultura heretada. El mateix dia, es va tractar en un taller pràctic l’impacte del projecte en els diferents ecosistemes europeus en els quals tindrà més incidència: Dinamarca, Finlàndia, Romania i Espanya.
CRAFTIT-4SD té com a objectiu impulsar els sectors culturals i creatius (CCSI) cap a la transició verda, aprofitant el ric patrimoni cultural i les fortes tradicions creatives que sustenten aquests sectors a Europa.
L'ambició del projecte és revitalitzar coneixements i tècniques tradicionals com a recursos culturals compartits, generant una nova economia creativa sostenible i orientada al client. CRAFTIT-4SD crearà una xarxa de coneixements compartits, on la tecnologia jugarà un paper clau. Hi haurà plataformes de dades, de codi obert, en les quals es podrà aprofundir en l’impacte ambiental dels productes.
MODACC és una de les entitats que col·labora en el projecte i hi participa de manera activa. El Clúster serà l’encarregat de desenvolupar un pilot que posarà el focus en l’adaptació a la nova legislació europea en termes de sostenibilitat de la indústria tèxtil. En pro d’assolir els objectius fixats, es tractarà la legislació mitjançant l’ús de tecnologies per part de les micro, petites i mitjanes empreses de cara a nova legislació europea en termes de sostenibilitat, residus i tèxtil.
8 novembre 2024
Dimecres 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya. A l’acte hi van assistir les empreses i entitats compromeses amb la circularitat del sector tèxtil i de la moda català.
28 octubre 2024
El projecte europeu JUST FASHION ha tingut el seu inici, el dilluns dia 28 d’octubre, amb la celebració de la primera reunió entre col·laboradors. Han sigut presents a la trobada en línia les 20 entitats, organitzacions i empreses que formaran part del projecte.
3 octubre 2024
En el marc del saló internacional de la moda MOMAD, l’Asociación de Empresas de Confección y Moda de la Comunidad de Madrid (ASECOM) i el Clúster Català de la Moda i el Tèxtil (MODACC), dues de les principals Agrupaciones Empresariales Innovadoras (AEIs) del sector tèxtil i moda, van presentar el seu projecte “DigitaLabel”. Aquesta iniciativa busca aportar transparència i traçabilitat a tota la cadena de valor, dins de la normativa d’ecodisseny que entrarà en vigor l’any 2026, a més de fomentar la sostenibilitat, millorar la competitivitat i incrementar el vincle de les marques amb els seus clients. L’objectiu principal del projecte DigitaLabel ha sigut desenvolupar i experimentar un sistema de traçabilitat flexible i versàtil per a productes de moda mitjançant l’ús d’eines digitals que permetin optimitzar els recursos humans i les matèries primeres usats durant el procés de producció i comercialització.