El sector de la moda ha experimentat un estancament de les xifres de facturació durant el primer trimestre de l'any 2024. Aquest fenomen és degut, en part, al fet que el cicle inflacionari està arribant al seu fi i ja no s'observa el mateix impuls en els preus que s'havien registrat els darrers dos anys. A més, comencen a aparèixer senyals d'un canvi en el comportament dels consumidors, que estan adoptant hàbits de compra més cautelosos, fet que pressiona a la baixa els preus al mercat de la moda. Així ho revela l'Informe encarregat pel Clúster Català de la moda MODACC a Kantar Worldpanel, empresa especialitzada en estudis de mercat, a partir d'una mostra de més de 10.000 consumidors de tot l'Estat espanyol.
Respecte el comerç exterior, també ha canviat de tendència. Després d'uns anys de creixement constant, les vendes del sector de la moda van reduir-se un 9% durant el 2023 i han continuat retrocedint durant el primer trimestre del 2024, mostrant un menor dinamisme del mercat a escala internacional.
El primer trimestre del 2024, les categories monitoritzades a l’informe estatal elaborat per Kantar Worldpanel - punt exterior dona, íntim dona, bany, calceteria, íntim home i moda infantil - han generat menys valor que el mateix període de l'any anterior. Algunes categories,com la roba íntima femenina i la moda infantil, mantenen la tendència negativa de facturació
observada els últims trimestres. Tot i que el volum global de compra d’articles de moda a l’estat ha sigut positiu durant aquest primer trimestre de l’any 2024, la facturació ha disminuït a causa de la caiguda dels preus.
Les categories de roba íntima masculina i calceteria, que havien mantingut una bona dinàmica durant l'any anterior, també han patit una reducció notable en els preus durant l'inici d'any.
Pel que fa a la roba de bany, tot i que el primer trimestre de l'any és generalment poc rellevant, s'han registrat menys compres i menys valor en comparació amb el primer trimestre del 2023, quan encara es trobava en una forta dinàmica de recuperació.
En aquest sentit, David García director del Clúster Català de la Moda valora "La climatologia adversa durant l'entrada de les temporades, els efectes de la inflació que refreden el consum i la recuperació d'una mentalitat més conservadora passada l'alegria viscuda després de la sortida de la pandèmia, són les responsables del poc creixement en el consum de moda durant el primer trimestre de l'any. De tota manera, caldrà veure l'evolució del segon trimestre per entendre millor la tendència de consum d'aquest 2024".
L'estudi elaborat per KANTAR a petició de MODACC monitoritza trimestralment el consum de productes de moda a partir del seguiment continu de la compra de més de 10.000 persones més grans de 15 anys de tota la Península i les Balears, i inclou tots els canals de compra. Pel Clúster Català de la Moda, disposar de dades de consum fiables i posar-les a disposició de les empreses associades és clau per poder prendre decisions estratègiques per planificar les properes temporades.
8 novembre 2024
Dimecres 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya. A l’acte hi van assistir les empreses i entitats compromeses amb la circularitat del sector tèxtil i de la moda català.
28 octubre 2024
El projecte europeu JUST FASHION ha tingut el seu inici, el dilluns dia 28 d’octubre, amb la celebració de la primera reunió entre col·laboradors. Han sigut presents a la trobada en línia les 20 entitats, organitzacions i empreses que formaran part del projecte.
21 octubre 2024
- Els col·laboradors del projecte, procedents de Dinamarca, Finlàndia, Romania i Espanya, van anar a Igualada per celebrar la Plenary Meeting els dies 17 i 18 d’octubre.
- CRAFTIT-4SD pretén revolucionar el món de la moda, unint la tradició artesana i la innovació tecnològica amb una visió sostenible i de respecte envers l’entorn natural i social.