En el marc del saló internacional de la moda MOMAD, l’Asociación de Empresas de Confección y Moda de la Comunidad de Madrid (ASECOM) i el Clúster Català de la Moda i el Tèxtil (MODACC), dues de les principals Agrupaciones Empresariales Innovadoras (AEIs) del sector tèxtil i moda, van presentar el seu projecte “DigitaLabel”. Aquesta iniciativa busca aportar transparència i traçabilitat a tota la cadena de valor, dins de la normativa d’ecodisseny que entrarà en vigor l’any 2026, a més de fomentar la sostenibilitat, millorar la competitivitat i incrementar el vincle de les marques amb els seus clients. L’objectiu principal del projecte DigitaLabel ha sigut desenvolupar i experimentar un sistema de traçabilitat flexible i versàtil per a productes de moda mitjançant l’ús d’eines digitals que permetin optimitzar els recursos humans i les matèries primeres usats durant el procés de producció i comercialització.
Durant la jornada, ambdues AEIs van destacar la importància d’aquest projecte per al futur del sector. David García, Director de MODACC, va ressaltar la necessitat d’estar preparats de cara a les noves normatives europees i la creixent demanda d’informació per part dels consumidors: “El passaport digital suposa un repte per a les empreses i el projecte ofereix una solució escalable i adaptable als diferents segments de la indústria”.
Per la seva part, Carmen Torres, Secretària General d’ASECOM, va explicar els criteris de selecció de les dues empreses participants: “Hem buscat companyies que representen diferents segments del sector, assegurant que la tecnologia pugui aplicar-se a totes les branques del tèxtil i de la moda. Cada una aporta un enfocament diferent, fet que permet comprovar la viabilitat del projecte en diferents entorns, tipologies empresarials i mides de negoci”.
Roberto Verino i Sepiia han servit com a exemples que la tecnologia presentada és aplicable a tots els contextos empresarials. RBS, consultoria especialitzada en la implementació tecnològica i digitalització en el sector retail, ha sigut la responsable tècnica de la iniciativa DigitaLabel, coordinant els diferents departaments de les companyies i els seus proveïdors, així com estudiant les necessitats específiques de cada una i per assegurar l’eficiència del projecte.
Dora Casal, CEO de Roberto Verino, va destacar la importància d’aquesta iniciativa per a la seva empresa: “Més enllà de complir amb la legislació, comptar amb el suport d’aquestes dues AEIs, és clau per conèixer totes les implicacions que tenen en l’àmbit executiu i millorar els nostres processos interns”. Per part de Federico Sainz de Robles, fundador i CEO de Sepiia, va afegir que “Aquest ecosistema d’innovació ens permet gestionar millor el nostre estoc i optimitzar les nostres operacions. Som un equip petit i necessitem ser més àgils i dedicar el nostre temps a continuar creixent i innovant”.
El projecte DigitaLabel no només té en compte qüestions operatives, sinó també valors fonamentals per a les empreses participants. Mario Puente, Director d’operacions de Sepiia, va explicar que la transparència és un valor clau: “La transparència forma part del nostre ADN i el desenvolupament del Passaport Digital ens permetrà millorar la traçabilitat del producte”.
Durant la jornada, també es va fer esment sobre l’horitzó d’implementació del projecte DigitaLabel, així com dels seus reptes i oportunitats. Es va debatre sobre la transversalitat interdepartamental, la gestió de dades, anàlisi de processos, ubicació i elecció de la tipologia de les etiquetes en les peces i increment de la fiabilitat de les lectures. La iniciativa permetrà, a curt termini, disminuir el nombre d’hores d’inventari i tenir un control a temps real del producte, optimitzant i unint la informació dels proveïdors. A mitjà termini, afavorirà una major transparència, competitivitat i connexió amb el client. Per a Sepiia, el repte principal serà alinear i coordinar tots els seus proveïdors i establir el diàleg esmentat amb el consumidor, fent que aquest pugui comprendre tot el que hi ha darrere de les peces de roba que compren. Aquesta comunicació beneficiarà a la indústria, en general. Roberto Verino va afegir que la implementació completa del sistema està projectada per l’any 2025 i que el seu èxit dependrà dels temps dels diferents processos i les anàlisis de costos.
José Juan Fernández, de RBS, va destacar els beneficis en termes d’eficiència i rendibilitat: “Aquest tipus de tecnologies no només milloren la sostenibilitat i traçabilitat, sinó que augmenten l’eficiència en l’àmbit empresarial, no per volum, sinó per l’optimització de costos i processos, fet que implica assolir un major grau de sostenibilitat. La iniciativa proposa diferents sistemes d’informació personalitzats per a cada un dels segments de la cadena de valor, incloent-hi clients o empreses de reciclatge, oferint una informació a temps real i actualitzada, amb diferents sistemes de seguretat com blockchain, encriptació, accessos restringits al núvol; entre d’altres. Aquests estaran disponibles des de qualsevol punt del planeta, assegurant la independència de la ubicació del procés productiu”.
Amb DigitaLabel, ASECOM i MODACC busquen establir les bases per a un futur més sostenible i competitiu per al sector tèxtil i de la moda, demostrant que la traçabilitat, l’eficiència i la transparència no només són requisits legals, sinó una oportunitat per millorar les relacions amb els consumidors i augmentar la rendibilitat de les empreses i assolir un major grau de sostenibilitat.
El projecte es finançat pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme a través del programa de suport de les AEIs.
20 desembre 2024
MODACC – El Clúster Català de la Moda ha organitzat un pilot que posa el focus en la legislació en el món de la moda, aportant un punt de vista optimista i capacitador per a les PIMEs.
8 novembre 2024
Dimecres 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya. A l’acte hi van assistir les empreses i entitats compromeses amb la circularitat del sector tèxtil i de la moda català.
28 octubre 2024
El projecte europeu JUST FASHION ha tingut el seu inici, el dilluns dia 28 d’octubre, amb la celebració de la primera reunió entre col·laboradors. Han sigut presents a la trobada en línia les 20 entitats, organitzacions i empreses que formaran part del projecte.