NOTÍCIES

ASECOM i MODACC presenten el projecte DigitaLabel, amb la participació de Roberto Verino i Sepiia representant a les empreses del sector i RBS com a assessor tècnic clau

MODACC

En el marc del saló internacional de la moda MOMAD, l’Asociación de Empresas de Confección y Moda de la Comunidad de Madrid (ASECOM) i el Clúster Català de la Moda i el Tèxtil (MODACC), dues de les principals Agrupaciones Empresariales Innovadoras (AEIs) del sector tèxtil i moda, van presentar el seu projecte “DigitaLabel”. Aquesta iniciativa busca aportar transparència i traçabilitat a tota la cadena de valor, dins de la normativa d’ecodisseny que entrarà en vigor l’any 2026, a més de fomentar la sostenibilitat, millorar la competitivitat i incrementar el vincle de les marques amb els seus clients. L’objectiu principal del projecte DigitaLabel ha sigut desenvolupar i experimentar un sistema de traçabilitat flexible i versàtil per a productes de moda mitjançant l’ús d’eines digitals que permetin optimitzar els recursos humans i les matèries primeres usats durant el procés de producció i comercialització.

Durant la jornada, ambdues AEIs van destacar la importància d’aquest projecte per al futur del sector. David García, Director de MODACC, va ressaltar la necessitat d’estar preparats de cara a les noves normatives europees i la creixent demanda d’informació per part dels consumidors: “El passaport digital suposa un repte per a les empreses i el projecte ofereix una solució escalable i adaptable als diferents segments de la indústria”.

Per la seva part, Carmen Torres, Secretària General d’ASECOM, va explicar els criteris de selecció de les dues empreses participants: “Hem buscat companyies que representen diferents segments del sector, assegurant que la tecnologia pugui aplicar-se a totes les branques del tèxtil i de la moda. Cada una aporta un enfocament diferent, fet que permet comprovar la viabilitat del projecte en diferents entorns, tipologies empresarials i mides de negoci”.

Roberto Verino i Sepiia han servit com a exemples que la tecnologia presentada és aplicable a tots els contextos empresarials. RBS, consultoria especialitzada en la implementació tecnològica i digitalització en el sector retail, ha sigut la responsable tècnica de la iniciativa DigitaLabel, coordinant els diferents departaments de les companyies i els seus proveïdors, així com estudiant les necessitats específiques de cada una i per assegurar l’eficiència del projecte.

Dora Casal, CEO de Roberto Verino, va destacar la importància d’aquesta iniciativa per a la seva empresa: “Més enllà de complir amb la legislació, comptar amb el suport d’aquestes dues AEIs, és clau per conèixer totes les implicacions que tenen en l’àmbit executiu i millorar els nostres processos interns”. Per part de Federico Sainz de Robles, fundador i CEO de Sepiia, va afegir que “Aquest ecosistema d’innovació ens permet gestionar millor el nostre estoc i optimitzar les nostres operacions. Som un equip petit i necessitem ser més àgils i dedicar el nostre temps a continuar creixent i innovant”.

El projecte DigitaLabel no només té en compte qüestions operatives, sinó també valors fonamentals per a les empreses participants. Mario Puente, Director d’operacions de Sepiia, va explicar que la transparència és un valor clau: “La transparència forma part del nostre ADN i el desenvolupament del Passaport Digital ens permetrà millorar la traçabilitat del producte”.

Durant la jornada, també es va fer esment sobre l’horitzó d’implementació del projecte DigitaLabel, així com dels seus reptes i oportunitats. Es va debatre sobre la transversalitat interdepartamental, la gestió de dades, anàlisi de processos, ubicació i elecció de la tipologia de les etiquetes en les peces i increment de la fiabilitat de les lectures. La iniciativa permetrà, a curt termini, disminuir el nombre d’hores d’inventari i tenir un control a temps real del producte, optimitzant i unint la informació dels proveïdors. A mitjà termini, afavorirà una major transparència, competitivitat i connexió amb el client. Per a Sepiia, el repte principal serà alinear i coordinar tots els seus proveïdors i establir el diàleg esmentat amb el consumidor, fent que aquest pugui comprendre tot el que hi ha darrere de les peces de roba que compren. Aquesta comunicació beneficiarà a la indústria, en general. Roberto Verino va afegir que la implementació completa del sistema està projectada per l’any 2025 i que el seu èxit dependrà dels temps dels diferents processos i les anàlisis de costos.

José Juan Fernández, de RBS, va destacar els beneficis en termes d’eficiència i rendibilitat: “Aquest tipus de tecnologies no només milloren la sostenibilitat i traçabilitat, sinó que augmenten l’eficiència en l’àmbit empresarial, no per volum, sinó per l’optimització de costos i processos, fet que implica assolir un major grau de sostenibilitat. La iniciativa proposa diferents sistemes d’informació personalitzats per a cada un dels segments de la cadena de valor, incloent-hi clients o empreses de reciclatge, oferint una informació a temps real i actualitzada, amb diferents sistemes de seguretat com blockchain, encriptació, accessos restringits al núvol; entre d’altres. Aquests estaran disponibles des de qualsevol punt del planeta, assegurant la independència de la ubicació del procés productiu”.

Amb DigitaLabel, ASECOM i MODACC busquen establir les bases per a un futur més sostenible i competitiu per al sector tèxtil i de la moda, demostrant que la traçabilitat, l’eficiència i la transparència no només són requisits legals, sinó una oportunitat per millorar les relacions amb els consumidors i augmentar la rendibilitat de les empreses i assolir un major grau de sostenibilitat.

El projecte es finançat pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme a través del programa de suport de les AEIs.

Recursos

Comparteix-lo!

DESTACATS

NOTÍCIES RELACIONADES

Modificar cookies