NOTÍCIES

Els sectors tèxtil, confecció i cuir confirmen el potencial econòmic en el context euromediterrani

Clúster Català de la Moda (Modacc)

Un informe elaborat per AITEX i MODACC analitza els sectors tèxtil, confecció i cuir com a punt de partida per reactivar-los a través del projecte europeu CRE@CTIVE, finançat a través de la convocatòria ENI CBC MED

En el marc del projecte europeu CRE@CTIVE, el centre tecnològic AITEX i el Clúster català de la moda MODACC juntament amb la col·laboració de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial – IVACE, han dut a terme un estudi sobre l'estat de salut dels sectors tradicionals del tèxtil, cuir, calçat i confecció a la conca mediterrània. Concretament a Espanya aquestes indústries suposen un 2,8% del PIB nacional, representen el 4,2% de l'ocupació total i paguen més de 6.000 milions d'euros en impostos cada any. A més, exporten el 8,9% del total que es fabrica a Espanya i atrauen un 13% del total del turisme de compres mundial. Tot i això, l'estudi demostra que en els últims deu anys el nombre d'empreses ha anat disminuint (un 12% menys) i les que han tancat són majoritàriament Pimes.

L'informe també mostra que el sector del tèxtil-confecció d'Espanya és rellevant en un context europeu ja que representa el 12,6% del total d'empreses del sector a Europa, el 9,2% de l'ocupació i el 8,5% de la producció europea. En el cas del cuir-calçat, representa un 8% de les empreses, el 7% de la producció i el 5,6% de l'ocupació total del sector a tot Europa. Distribuït per regions, el nombre més gran de les empreses es localitzen a Catalunya, la Comunitat Valenciana i Andalusia.

Els efectes de la pandèmia també s'han sentit a la indústria tèxtil-confecció. La xifra de negoci es va reduir en un 14,3%, segons dades del Centre d'Informació Tèxtil i Confecció (CITYC). La major part de les empreses d‟aquests sectors es van adaptar temporalment a la demanda de nous productes fruit de la pandèmia; un 70% de les empreses tèxtils espanyoles van canviar part de la producció destinada al mercat de la moda i la van orientar al mercat de la salut. En el cas de les mitjanes empreses, són moltes les que han invertit en maquinària per estudiar el desenvolupament de nous productes com a màscares durant la pandèmia. Per als autors de l'estudi, aquest és el vessant més positiu de la sacsejada per la pandèmia; ha impulsat les empreses a sortir de la seva zona de confort i accedir a nous mercats com el dels productes sanitaris. La part més negativa ha estat la pèrdua de llocs de treball a causa de la crisi sanitària, que es calcula que és del 6,6% des del març del 2020.

A partir de les enquestes realitzades a 300 empreses aproximadament, l'informe identifica les debilitats i amenaces a què s'enfronten els sectors tèxtil, de confecció i cuir a Espanya, també les seves fortaleses i les oportunitats que se'ls presenten.

Entre les dues primeres destaquen la manca d'inversió en noves tecnologies, actius i en R+D, el reclutament i el desenvolupament insuficients del talent, el preu de les matèries primeres i l'energia, o l'escassa preocupació i conscienciació pel medi ambient. En part, aquesta situació s'explica perquè la majoria de les empreses espanyoles en aquestes indústries són Pimes. Encara més, els autors de l'estudi conclouen que les empreses mitjanes inverteixen més en desenvolupament i innovació, són més conscients de les regulacions ambientals, les seves polítiques d'empresa són més inclusives i inverteixen més en tecnologia. De tots els sectors estudiats, el cuir és el que té més interès a incorporar la innovació i les polítiques mediambientals, mentre que el sector del calçat i la confecció té més en compte la creativitat.

Els sectors tèxtil, de confecció i de cuir a Espanya també tenen una sèrie de fortaleses que els distingeixen com el disseny, el reconeixement a nivell internacional ja que compta amb marques importants, l'artesania de qualitat i la col·laboració publicoprivada entre empreses i organitzacions, a través de clúster empresarials o en la formació dels empleats.

Finalment, l'estudi identifica oportunitats per a la millora competitiva del sector en un futur molt proper com són la capacitació i la digitalització per la incorporació de les tecnologies pròpies de la indústria 4.0, l'omnicanalitat i la combinació amb l'artesania. La cooperació dins i fora de la pròpia cadena de valor tèxtil o l'impuls d'una indústria de proximitat basada en els principis de la nova economia circular i els requeriments mediambientals de la nova regulació europea són altres cartes que té la indústria espanyola d'aquests sectors per reforçar-ne l'eficiència i la competitivitat.

El projecte europeu CRE@CTIVE, de tres anys de durada, té com a objectiu activar els sectors del tèxtil, la confecció, el calçat i el cuir del territori mediterrani a través de la creativitat com a clau per augmentar les oportunitats econòmiques de les pimes. Des del 2021 i fins al 2023 ajudarà les empreses a créixer a través de la innovació tecnològica, gerencial i operativa connectant aquests sectors amb les indústries creatives. El projecte CRE@CTIVE està finançat per la Unió Europea a través del programa ENI CBC MED, en què participen AITEX, MODACC i l'Institut Valencià de Competitivitat empresarial IVACE entre els 11 socis distribuïts per diferents països de la conca mediterrània (Itàlia, Tunísia , Egipte, Palestina i Jordània).

Les conclusions de l'anàlisi estratègica estan disponibles al peu de pàgina.

NDP Informe del sector elaborat per aitex i Modacc per a Cre@ctive al peu de pàgina

Recursos

Comparteix-lo!

DESTACATS

NOTÍCIES RELACIONADES

Modificar cookies