Clúster Català de la Moda (Modacc)
Marques com Buff® o Bóboli implementen la metodologia BCORP per integrar la sostenibilitat social i mediambiental a processos i productes
Vuit marques de moda catalana han participat en un programa d’entrenament de sostenibilitat i valor compartit gràcies a un projecte pilot d’ACCIO de la Generalitat i el Clúster Català de la Moda (MODACC) per avançar cap a la transformació sostenible i un model corporatiu socialment responsable. L’objectiu del programa és incorporar la sostenibilitat en el propòsit de les empreses tèxtil-moda, a través de les operatives i els seus models de negoci, i que això els permeti generar impactes positius al llarg de la cadena de valor. Durant el programa els participants han conegut i provat la metodologia BCORP, una eina que permet avaluar el seu grau de sostenibilitat i millorar-lo.
Des del mes d’octubre i fins al mes de març, les empreses Bóboli, Original Buff, S.A., Punto Blanco, Naulover, The Animals Observatory, Fanjoya, Col&Bri i T2T Solutions han realitzat diverses sessions de treball conjunt i seguiments de periodicitat setmanal per identificar, des d’una perspectiva de 360 graus, punts de millora i integrar la sostenibilitat empresarial en termes socials i mediambientals. Algunes de les bones pràctiques que ja tenen en marxa les empreses són, entre d’altres, l’ús de materials de baix impacte en les seves col·leccions, l’ús de materials reciclats a les peces, l’anàlisi de l’impacte associat als seus processos i als productes, la gestió del cicle de vida dels productes i algunes estratègies de recuperació i reutilització a les pròpies botigues. En les àrees de treballadors, clients i governança, que també s’analitzen, és on les empreses mostren més solidesa i bones pràctiques.
El Clúster Modacc destaca que cada vegada són més les empreses catalanes del sector tèxtil-moda que treballen per generar impactes positius a través de les seves operatives i oferir productes més sostenibles, un camí a través del qual el Clúster els acompanya, adaptant-se als diferents ritmes de cada una de les empreses, traçant fulls de ruta personalitzats i segons el seu grau de maduresa. Modacc considera que ara és el moment de començar a alinear les empreses tèxtils amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (ODS). El programa l’ha dut a terme Modacc amb la Consultora Roots4sustainability gràcies a un programa pilot d’Acció de la Generalitat de Catalunya.
16 abril 2024
Els colorants i productes químics derivats del procés de tinció tèxtil que van a parar a les aigües residuals representa un gran problema per la societat, ja que no es poden eliminar amb mètodes simples i causen un elevat impacte ambiental. Aquests efluents estan caracteritzats per tenir una gran quantitat de càrrega de químics orgànics i d’agents colorants, baixa biodegradabilitat i una alta salinitat. Actualment, a Europa, es produeixen 108 milions de tones d’efluents contaminants cada any que estan carregats amb 36 milions de químics auxiliars. En aquest context, va néixer el projecte RECICOLOR per promoure una indústria de la moda més neta i respectuosa amb el medi ambient a partir de la implementació de noves tècniques de tinció tèxtil. Un projecte que acaba de completar la prova pilot amb uns resultats sorprenents.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
24 agost 2023
Ja hi ha biquinis confeccionats amb bambú, eucaliptus, restes de xarxes de pescar i residus de plàstic.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
11 juliol 2022
➢ Modacc i quinze empreses tèxtils han viatjat a Londres per conèixer noves tendències sostenibles i digitals de la indústria de la Moda
➢ L’expedició, que ha visitat la desena edició de la Fira Future Fabrics Expo, també ha realitzat un Tour per diferents barris de la ciutat que han estat font d’inspiració, aprenentatge i identificació d’oportunitats