Clúster Català de la Moda (Modacc)
En el marc del projecte Cluster alliance for the transition to green and digital fashion (CLOTH), el Clúster Català de la Moda ha presentat, durant la Final Conference, les estratègies i conclusions més destacades de l'estudi que identifica la sostenibilitat i la digitalització, com els principals reptes per als clústers i les pimes del sector de la moda.
Al llarg del projecte CLOTH, que es va iniciar el febrer del 2022 i ha comptat amb el suport de socis de cinc països europeus - Agrupació Catalana del Tèxtil i la Moda (Espanya), Bulgarian Fashion Association (Bulgària), Asociata Iconic Cluster (Romania), Lifestyle and Design Cluster (Dinamarca) i, Ea Eco-entreprises Association (França) - s’han dissenyat diferent estratègies per tal que les petites i mitjanes empreses del sector de la moda incrementin la seva competitivitat en àmbits com la transformació digital, l’economia circular, la internacionalització i la innovació, entre d’altres. En aquest sentit, els experts proposen accions com: formar-se en ecodisseny i economia circular, millorar l’eficiència de recursos, introduir l’ús d’eines d’intel·ligència artificial, fomentar la recerca de matèries primeres i crear nous models de negoci basats en l’economia circular, entre d’altres.
El projecte va iniciar-se amb una primera fase dedicada a l’anàlisi, que va permetre obtenir una imatge general de l’estat del sector als cinc països participants, i ha comptat amb més d’una vintena d’activitats entre les quals destaca el programa Clusterxchange, a través del qual s’han organitzat una desena de viatges d’intercanvi que han permès conèixer nous models de negoci.
Després de més d’un any de feina, el líders del projecte, han conclòs que per tal d'incrementar l’eficiència a l’actual mercat de la moda cal destinar recursos a la formació; fomentar la col·laboració entre instituts de moda, laboratoris i organitzacions dedicades al reciclatge; centrar-se en projectes específics i activitats que siguin apropiades per a les petites i mitjanes empreses; estar al dia de les innovacions i noves tecnologies; millorar les infraestructures digitals i desenvolupar programes de formació pels treballadors; i estar preparat per a complir amb les futures regulacions de la Unió Europea.
El projecte CLOTH: iniciatives i activitats per a un sector de la moda europeu més verd, intel·ligent, competitiu i innovador
L'objectiu del projecte CLOTH ha estat impulsar la cooperació interregional mitjançant la creació d'una aliança de clústers dins del sector de la moda, treballant en diferents cadenes de valor com són la moda i el tèxtil, l'economia circular i la indústria creativa i digital, per aconseguir un sector de la moda europeu més verd, intel·ligent, competitiu i innovador.
Durant la primera fase del projecte, el consorci va analitzar les tendències i reptes del sector tèxtil i de la moda en cadascuna de les regions i països participants, per tal de crear un mapa de la indústria, obtenir una imatge real de l’ecosistema, i identificar les solucions que ajudin al sector a ser més circular i sostenible. A partir d’aquest primer anàlisi, es va elaborar una estratègia comuna centrada en cinc eixos principals -transformació digital, economia circular, internacionalització, innovació i valor compartit, i cooperació interclúster-, cadascun dels quals s’ha desplegat en diverses actuacions adreçades a les empreses per als pròxims tres anys.
D’entre les diverses iniciatives del projecte destaca el programa Clusterxchange, a través del qual s’han organitzat una desena de viatges d’intercanvi al llarg del l’any – a destins com Països Baixos, Londres, Àustria, Turquia, Itàlia, entre d’altres- en els quals s’han visitat empreses vinculades al sector de la moda, s’han mantingut reunions amb les cambres de comerç dels diferents països i s’ha realitzat retail tours per tal de conèixer nous models de negoci. Alguns d’aquests viatges s’han fet coincidir amb fires internacionals d’interès per al sector com la Milano Unica, la Future Fabrics a Londres o Aquatech a Amsterdam.
Per tal d’enfortir les habilitats i els coneixements dels clúster managers i del personal tècnic dels clústers, s’han organitzat programes d’aprenentatge a cadascun dels països membres del projecte. Cada programa ha comptat amb experts que han explicat la gestió de clústers, polítiques de clúster que els governs de cada país porten a termes i bones pràctiques en recerca, internacionalització i cooperació. En total s’han organitzat 5 programes de capacitació i 5 webinars amb temàtiques relacionades amb la nova legislació europea relativa a l’ecodisseny i l’economia circular, bones pràctiques en sostenibilitat, programes europeus de suport a les pimes tèxtils i solucions digitals per millorar el dia a dia de les pimes.
El projecte CLOTH ha estat finançat pel programa COSME de la Unió Europea. La Final Conference del projecte es va celebrar del 21 al 23 de novembre a la ciutat d’Iasi (Romania) i va acollir una setantena de participants.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
30 gener 2024
SuitsUbest és un projecte d’investigació industrial que té per objectiu investigar, dissenyar i assajar un algoritme de RL en el món del marketing en el sector de la moda.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
30 gener 2024
El projecte MODA HUB busca respondre a aquesta necessitat proposant un projecte destinat a desenvolupar una plataforma de compartició de dades reals sobre l’evolució del ecommerce en el sector de la moda.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
30 gener 2024
Long Life Textile és un projecte d’investigació industrial que pretén generar evidència pel disseny, desenvolupament i prototipat d’un model que permeti allargar lavida útil dels productes tèxtils per la llar, assegurant la seva traçabilitat i transparència al llarg de tot el cicle de vida.