NOTÍCIES

MODACC assisteix al segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya

MODACC

  • “Dos anys de vida: balanç del treball realitzat cap a la circularitat de la cadena de valor del tèxtil i futur de la iniciativa”.
  • Es reafirma la voluntat de seguir treballant de manera cooperativa entre els diferents actors de les baules de la cadena de valor del sector tèxtil i la moda amb l’objectiu de fer un mercat més circular.
  • Lola Casademunt, s’uneix al Pacte per a la Moda Circular a Catalunya, juntament amb altres socis del Clúster que ja hi participaven: Boboli, Coleo, Sita Murt, Simorra, System Action i Yerse.

Dimecres 6 de novembre es va celebrar el segon aniversari del Pacte per a la Moda Circular a Catalunya. A l’acte hi van assistir les empreses i entitats compromeses amb la circularitat del sector tèxtil i de la moda català.

El Pacte de la Moda Circular va néixer per impulsar la circularitat de la cadena tèxtil i de la moda a Catalunya. Aprofitant l’herència històrica tèxtil i les empreses industrials que encara hi ha al territori es vol activar el mercat de fibres secundàries, entre d’altres estratègies de foment a la reutilització i increment de la recollida selectiva per la fracció tèxtil. A través de la col·laboració entre els diversos actors de la cadena el Pacte està treballant per aquesta transformació cap a la circularitat.

El grup d’agents impulsors del programa han estat treballant des de l’any 2022 al costat de la Generalitat de Catalunya i altres institucions públiques per tal d’aconseguir els objectius fixats el primer any.

Els objectius globals del Pacte per al 2024 ambicionaven una reducció d’entre el 5 i 10% de generació de residu tèxtil, l’increment del 25-30% de recollida selectiva del residu tèxtil i del 55-60% de valoració del material de residu recollit selectivament, així com un augment del reciclatge d’aquest del 40 al 50%.

Els objectius fixats es van establir tenint en compte dades de l’any 2019, en el qual el residu tèxtil per habitant anual era de 21.5 kg, és a dir, de 163.478 tones a l’any. D’aquestes quantitats només se’n recull selectivament l’11.7%. La valoració del residu tèxtil recollit selectivament es troba en un 50%, és a dir, només es dona vàlua a la meitat d’aquest tipus de residus. Per últim, el percentatge reciclatge del residu tèxtil és insuficient, representant un 40%.

El director de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Albert Planell, va realitzar la benvinguda institucional a tots els assistents a la reunió. De la mà de Jordi Costa, Secretari tècnic del Pacte, es va informar els presents de la implementació del Pla d’Acció i Mireia Cañellas, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Energètica; va exposar la situació present i futur del projecte en clau de circularitat. En aquest pròxims mesos es treballarà per a redefinició dels objectius pactats i la voluntat de seguir cooperant entre agents de la cadena.

Se sumen al Pacte quatre importants marques: Decathlon, Lola Casademunt, ThePostFiber i Wallapop. Totes elles han explicat les seves bones pràctiques als assistents, han compartit la seva estratègia empresarial de sostenibilitat i han exposat els beneficis que els aportarà l’adhesió al projecte transversal.

MODACC coordina un dels projectes finançats per l’ARC. La iniciativa té per nom RETEXCAT i va ser explicada per COLEO, marca sòcia del Clúster, i per Solidança. El projecte RETEXCAT té com a objectiu impulsar la circularitat tèxtil a Catalunya a través de la incorporació fibres tèxtils secundàries provinents de roba en desús per a la producció de nous productes de moda. Els participants del projecte són: Boboli, Coleo, Estampados Jiménez - Estampados Damf, Hilaturas Rubio, Hilosa, Mango, Pagès Valentí, Planafil, Picvisa, Simorra, Sita Murt, Solidança, Systemaction, Tèxtil BCH, Triturats la Canya - Cotons Cererols, Yerse.

Per últim, ACCIÓ i l’ARC van exposar als assistents les oportunitats de finançament per a projectes vinculats a la circularitat, van desgranar les diferents tipologies de subvencions que podrien facilitar fer un pas endavant en termes de sostenibilitat i quines serien les convocatòries pel pròxim any 2025.


La jornada va finalitzar amb un dinar de cloenda i germanor en el qual es van intercanviar opinions entre companys del sector. El Pacte per a la Moda Circular a Catalunya agrupa entitats i empreses diverses amb l’objectiu comú que treballa des de fa dos anys és la circularitat del sector. Només així, teixim un futur més sostenible.

Recursos

Comparteix-lo!

DESTACATS

NOTÍCIES RELACIONADES

Modificar cookies