Innovació

NOTÍCIES

Un hivern suau i un març plujós condicionen les vendes de moda del primer trimestre

MODACC

La climatologia atípica i la incertesa econòmica frenen les vendes i modifiquen els hàbits de compra, segons l’informe de MODACC i Kantar


El sector de la moda ha tancat el primer trimestre de 2025 amb una evolució negativa, marcada per una combinació de factors meteorològics i socioeconòmics que han impactat directament en el comportament de compra dels consumidors.

L’hivern suau, amb uns mesos de gener i febrer notablement més càlids del que és habitual, ha coincidit amb un març especialment plujós. Aquestes condicions han afectat negativament tant el trànsit a les botigues físiques com l’inici de la campanya de primavera-estiu, que tradicionalment comença en aquestes dates.

A més, el context de pèrdua de poder adquisitiu i les tensions geopolítiques internacionals han afeblit la confiança dels consumidors, factor clau per al dinamisme del sector. Aquesta desconfiança s’ha traduït en una retenció de la despesa en moda, en línia amb la tendència de contenció observada en altres àmbits del consum.

Aquestes conclusions s’extreuen de l’informe elaborat per al Clúster Català de la Moda, MODACC, en col·laboració amb Kantar Worldpanel, l’empresa líder en estudis de mercat que ha analitzat les preferències i el consum real de moda mitjançant una mostra representativa de més de 10.000 consumidors a tot l’Estat espanyol.


Algunes categories de moda aconsegueixen resistir millor el mal inici de 2025

Tot i el context advers del primer trimestre de 2025, algunes categories dins del sector de la moda han mostrat un millor comportament que d’altres, aconseguint minimitzar el retrocés generalitzat.

El punt exterior de dona ha estat una de les categories amb millor resiliència, suportant millor que la mitjana el mal inici d’any i limitant especialment les pèrdues en termes de valor.

En canvi, la categoria d’íntim de dona ha protagonitzat un dels pitjors inicis de l’any, arrossegant un cicle negatiu que ja s’havia iniciat durant el segon semestre de 2024 i que acumula sis mesos consecutius de caigudes.

El segment de bany, tot i tenir una rellevància menor durant el primer trimestre, ha registrat un augment en el volum de compres. Aquest increment, però, s’explica principalment per una forta concentració de vendes durant el període de rebaixes i per una clara baixada de preus.

Una de les poques excepcions positives és la calceteria, que tot i patir una reducció en el nombre de compres, aconsegueix guanyar valor i frenar la depreciació. A més, és una de les categories que mostra una tendència de creixement sostingut, amb una millora de la facturació acumulada en els darrers dos anys.

També destaca l’íntim masculí, que juntament amb la calceteria, evita el retrocés en aquest primer trimestre i encadena un any complet de creixement en valor.

Pel que fa a la moda infantil, tot i encadenar dos anys de pèrdua de valor, durant aquest inici de 2025 ha aconseguit frenar la tendència a la baixa en preu, malgrat la caiguda significativa en el nombre de compres.

Aquest comportament dispar entre categories posa de manifest un canvi en els hàbits de consum, amb decisions de compra més selectives i orientades al valor percebut per part del consumidor. En un context d’incertesa econòmica, les famílies prioritzen peces més funcionals o versàtils, redueixen la compra impulsiva i aprofiten períodes de descomptes, fet que obliga el sector a adaptar-se a un model de consum més racional i planificat.

En aquest sentit, David García, director del Clúster Català de la Moda, valora: "El consum de moda es veu fortament condicionat per l'estacionalitat i la climatologia. L'inici d'aquest any ha estat negatiu per al consum de moda, a causa tant de les condicions meteorològiques desfavorables com la baixada dels nivells de confiança dels consumidors, que han reduït la predisposició a la compra impulsiva. Confiem que aquesta tendència es pugui revertir amb l’arribada del bon temps i que es recuperi el terreny perdut durant el primer trimestre.

L’estudi elaborat per KANTAR a petició de MODACC monitoreja trimestralment el consum de productes de moda a partir del seguiment continu de la compra de més de 10.000 persones majors de 15 anys de tota la Península i les Balears, i inclou tots els canals de compra. Per al Clúster Català de la Moda, disposar de dades de consum fiables i posar-les a disposició de les empreses associades és clau per poder prendre decisions estratègiques i planificar les properes temporades.

Recursos

Comparteix-lo!

DESTACATS

NOTÍCIES RELACIONADES

Modificar cookies