El passat dimarts 21 d’octubre, el Clúster Català de la Moda (Modacc) va participar al Retail Forum BCN, un dels esdeveniment de referència per al sector retail a nivell estatal, que va reunir a Barcelona alguns dels principals líders empresarials del sector. Moda, tecnologia, omnicanalitat, GenAI i experiència de compra van protagonitzar un esdeveniment que buscava posar en valor la identitat comercial de Catalunya.
La participació de Modacc va tenir lloc en una sessió estratègica sota el títol “Estratègies per passar del scale-up al built-to-last”, moderada pel director executiu del clúster, David García.
De l’scale-up a l’empresa consolidada
La taula rodona va comptar amb tres figures destacades de l’ecosistema empresarial català: Xavier Berneda, propietari de Munich Sports i Duuo Shoes; Alberto Espinós, fundador i CEO de Tropicfeel; i Marc Caballé, co-fundador i co-CEO de Lonbali.
Els tres directius van iniciar la sessió explicant el propòsit que guia les seves empreses, posant de manifest la importància de mantenir la identitat original del projecte a mesura que es creix. “Cal ser molt fidel a la idea empresarial original i repetir sovint el perquè de ser de l’empresa”, va remarcar Espinós, qui també va defensar que “és possible créixer sense perdre el propòsit”.
Per la seva banda, Berneda va subratllar el paper dels líders en la transformació de les organitzacions: “Els CEOs hem de ser els líders dels canvis, tenir la porta del despatx oberta i estar disposats a escoltar i incorporar innovació.”
Caballé, de Lonbali, va destacar la importància de créixer amb mesura i autenticitat, apostant per un model d’empresa autofinançada i col·laboracions amb partners locals als mercats internacionals.
Sostenibilitat i tecnologia: els pilars del futur
La sostenibilitat va ser un dels grans temes de debat plantejats per David García. Els tres ponents van coincidir en el paper central que juga avui la responsabilitat ambiental dins les seves estratègies.
Espinós va explicar que Tropicfeel mesura l’impacte de totes les seves decisions, amb l’objectiu d’oferir productes de màxima qualitat i durabilitat: “Intentem utilitzar els millors materials amb el mínim impacte de diòxid de carboni.”
Berneda va fer una afirmació contundent: “El producte més insostenible és un producte lleig”, tot destacant que la sostenibilitat és un valor transversal dins de Munich i Duuo, des del disseny fins als materials.
Des de Lonbali, Caballé va remarcar que “la sostenibilitat ha de ser intrínseca a l’acte de comprar moda; el producte ha de reflectir els propòsits, ideals i valors de la marca.”
Pel que fa a la tecnologia, les tres empreses coincideixen a assenyalar-la com una eina essencial per automatitzar processos repetitius i guanyar eficiència, alliberant temps per a tasques creatives i estratègiques. Espinós apuntava que la intel·ligència artificial pot suposar un estalvi del 20-30% del temps en tasques mecàniques.
A més, tots van coincidir en la importància de disposar de dades centralitzades i sistemes que permetin monitorar en temps real els principals indicadors de l’empresa.
Mirant cap al 2026
Per tancar la sessió, David García va desafiar els participants amb una pregunta: “Quina activitat deixareu de fer l’any vinent?”
Des de Tropicfeel, Espinós va respondre que l’empresa “deixarà de fer tot allò que no estigui alineat amb l’estratègia a llarg termini”, mentre que Munich va optar per reformular la pregunta i mirar cap al futur: “Ens preocupa ser molt eficients i continuarem millorant allà on tinguem més impacte, volem estar més a prop del retail i de les grans comptes.”
Finalment, Lonbali va tancar amb una reflexió sobre el focus i la coherència empresarial: “Necessitem claredat d’objectius; apostarem per nosaltres i per complir allò que ens hem proposat.”
Retail Forum Barcelona és un esdeveniment que pretén ajudar a la innovació del comerç, posant al centre als clients, els entorns urbans i la creativitat.