Les noves realitats geopolítiques, la manca d'una indústria tèxtil local desenvolupada i l'alt volum d'importacions del sector de la moda al Kazakhstan fan d'aquest país de l’Àsia Central una oportunitat destacada per a l'expansió de les marques catalanes de moda. En aquest context, ACCIÓ i el Clúster Català de la Moda MODACC han coordinat una missió empresarial al Kazakhstan, concretament a la ciutat d'Almaty, la principal metròpoli cultural i creativa del país.
El principal objectiu de la missió comercial ha estat facilitar el contacte entre les marques catalanes participants amb distribuïdors i compradors de cadenes de moda d’aquest país on la població jove, molt interessada per la moda, segueix les tendències internacionals i valora positivament les marques de moda europees. En aquest context, les empreses participants – Bóboli, Escorpion, Lola Casademunt, Massana, Punto Blanco, Sita Murt, Yerse i Avet – han tingut l'oportunitat de celebrar una trentena de reunions amb distribuïdors i compradors de cadenes de botigues de moda del país. A més, les marques catalanes han realitzat un retail tour pels principals centres comercials de la ciutat d’Almaty – Sacks fith Avenue, Esentai Mall, Mega Centre, Luxus o Dostyk Plaza – que els ha permès conèixer l’oferta local per tal d’identificar oportunitats concretes per a la internacionalització de les marques catalanes de moda.
Kazakhstan, com a nació eurasiàtica, destaca com el territori més extens de la regió. Amb una àrea que excedeix cinc vegades la superfície de França, i una població que supera els 20 milions d'habitants, el país es distingeix per la seva notable diversitat. Aquesta
diversitat es manifesta en més de 120 nacionalitats diferents, configurant una realitat social, cultural i lingüística excepcionalment rica i plural.
El conflicte entre Rússia i Ucraïna ha generat un fort influx de capital rus cap al país, impulsant així el desenvolupament de diverses empreses relacionades amb la moda, especialment les grans superfícies de venda al detall. En els anys posteriors a la pandèmia, s'ha vist l'aparició del concepte de botigues multimarca que ofereixen marques Premium, i s'ha experimentat un notable creixement en les vendes en línia. La població amb capacitat adquisitiva segueix de prop les últimes novetats de les marques de moda i realitza les seves compres principalment a través d'Instagram.
Actualment, el Kazakhstan ofereix un mercat en creixement per a les marques catalanes, de fet, les exportacions espanyoles del sector de la moda a Kazakhstan han crescut dels 476 milions d'euros als 1.499 milions d'euros l'any 2022. Així mateix, les vendes de moda mitjançant internet han crescut dels 327 milions d'euros el 2019 fins als 1.349 milions d'euros el 2022.
És per això que Kazakhstan ofereix oportunitats prometedores per a les marques catalanes del sector retail moda i en especial per a les marques que inclouen complements en les seves col·leccions i les marques dedicades a la moda infantil i al calçat, ja que aquestes son les tres principals categories en expansió en el mercat de moda de Kazakhstan.
Aquesta missió ha estat coorganitzada entre el Clúster Català de la Moda (MODACC) i l'Agència per a la Competitivitat de l'empresa Catalana (ACCIÓ-Generalitat de Catalunya).
14 maig 2024
Les empreses de moda catalanes s'inclinen cap a proveïdors de major proximitat a causa dels desafiaments en el transport des d'Àsia i les recents regulacions ambientals
Clúster Català de la Moda (Modacc)
13 desembre 2023
MODACC ha dut a terme el webinar dedicat a explorar les oportunitats emergents a Kazakhstan dins de la indústria internacional de la moda. L'esdeveniment, que va tenir lloc el 5 de desembre de 2023 a les 10:00 hores en format digital, va atraure l'atenció d'un públic interessat a conèixer les dinàmiques d'aquest mercat en ràpid creixement.
Clúster Català de la Moda (Modacc)
13 desembre 2023
Els consumidors de moda ja no s’agrupen per sexe o per poder adquisitiu, sinó per comunitats, molt més tranversals, amb valors i estils de vida compartits. La nova forma de segmentació i les experiències de marca interactives han estat alguns dels aprenentatges del projecte Fashion Trend Tour Seül, la missió empresarial organitzada per la Generalitat de Catalunya, per mitjà del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM) i el Clúster Català de la Moda MODACC.