En un context en què el consum de moda no viu el seu millor moment, el Clúster Català de la Moda (MODACC) fa una aposta ferma per reactivar el sector, aprofitant la solidesa històrica de la moda a Catalunya i impulsant-ne el creixement a través de nous motors d’innovació com la tecnologia i el sector audiovisual.
Catalunya i Barcelona disposen d’un ecosistema únic dins les indústries creatives, articulat a través de sectors com l’audiovisual, els videojocs, els congressos tecnològics com Mobile o ISE i els festivals com Sonar, Cruïlla o Primavera Sound entre d’altres. La hibridació de la moda amb aquests àmbits ha de ser el motor d’un nou renaixement del sector, promovent activitats que s’alineïn millor amb els hàbits i interessos dels nous consumidors. Un exemple d’aquesta col·laboració tindrà lloc al pròxim Festival Cruïlla, que per primera vegada presentarà les col·leccions de nous dissenyadors emergents de l’Escola ESDI amb una passarel·la dins el propi festival el proper dimecres 9 de juliol.
Aquest renaixement de la moda catalana va quedar palès durant la darrera Assemblea General del Clúster Català de la Moda que va tenir lloc el passat 18 de Juny en la qual el seu president, Pablo Montanaro, CEO de la marca infantil The Animals Observatory, va afirmar que “Catalunya té una llarga tradició industrial, amb el sector tèxtil com un dels pilars econòmics i culturals més importants, mentre que Barcelona destaca per la seva capacitat de lideratge i connexió amb la moda a nivell internacional. Tot i les dificultats recents, hi ha una oportunitat clara de renovar l’ambició del sector, aprofitant el talent, la tecnologia i la història existents. Tenim una excel·lent oportunitat connectant empreses diverses dintre de les industries creatives, fomentant la sostenibilitat i la innovació, i posicionant Catalunya com a referent del sud d’Europa en el món de la moda”.
Durant la sessió- realitzada al nou campus de l’escola LCI Barcelona- també es va posar en relleu el potencial de Barcelona com a hub internacional de formació en disseny de moda, gràcies a la presència d’escoles de prestigi com LCI Barcelona, ESDI, IED o La Llotja, entre d’altres. Aquest veritable "viver de talent" internacional estimula la creativitat intercultural i afavoreix la generació de nova activitat econòmica.
Durant l’assemblea també es va posar en valor el potencial de MODACC, que gestiona una cartera de 5 milions d’euros en projectes d’innovació i internacionalització del sector, per liderar nous projectes d’hibridació entre marques de moda, festivals i grans produccions audiovisuals. Aquest impuls ha de contribuir a estirar el sector cap a una nova etapa de reconnexió amb el consumidor, més alineada amb els seus hàbits, canals i valors actuals.
MODACC vol aprofitar la col·laboració publico privada com un instrument essencial per impulsar aquesta nova etapa de renaixement del sector. En aquest context, la Generalitat i l’Ajuntament esdevenen agents clau per afavorir la hibridació de la passarel·la 080 Barcelona Fashion amb cineastes, artistes digitals, festivals i grans esdeveniments tecnològics de la ciutat. Aquesta aliança ha de servir també per fidelitzar i accelerar l’emprenedoria del talent que finalitza els seus estudis a les escoles de Barcelona, així com per reforçar el posicionament de la ciutat com a capital internacional del disseny.
Després de l’assemblea, es va introduir el concepte “ROOFtalks”, que consistia en unes breus intervencions (talks) on es van presentar algunes de les empreses que han esdevingut nous socis durant el darrer any i amplien la Comunitat empresarial i creativa que representa MODACC: Value Retail – La Roca Village, Two Thirds, Toni Pons, Babbaki, Brownie, Organic Cotton Colours, Aloha Sandals, Blue Banana, Robin Collection i REC.0 va acompanyar a les més de 60 empreses del sector presents a l’acte. Moltes d’aquestes marques representen exemples excel·lents sobre com trobar nous llenguatges de connexió i comunicació amb els consumidors finals.
Un dels moments més emotius de l’assemblea va ser el record dedicat a Bernat Biosca, CEO d’Escorpion i expresident del clúster, traspassat fa pocs dies. Modacc va voler retre homenatge a la seva figura i a la seva contribució decisiva per al desenvolupament del sector. La jornada va finalitzar amb un espai de networking distès i innovador, una proposta que combinava connexió professional i música en directe a càrrec del duet de piano i violoncel Biel & Edmon, reforçant l’esperit creatiu i col·laboratiu que vol promoure el clúster.
Amb aquesta assemblea, Modacc referma el seu compromís d’actuar com a motor de transformació i d’impulsar el posicionament de la moda catalana en el mercat global.