El Govern espanyol ha aprovat un projecte de Reial decret que estableix, per primera vegada, un marc normatiu específic per a la gestió dels residus de tèxtil i calçat. Aquesta iniciativa suposa un pas decisiu cap a una economia circular i sostenible, reforçant la responsabilitat ampliada del productor (RAP) i fixant objectius nacionals ambiciosos en matèria de prevenció, reutilització i reciclatge.
La proposta normativa, que es troba en període de consulta pública entre l’1 de juliol i el 4 de setembre de 2025, aplicarà a tots els productes tèxtils i de calçat posats al mercat espanyol, excepte aquells destinats a usos professionals especialitzats, com l’equipament militar o els equips de protecció individual. L’objectiu principal és reduir la generació de residus, fomentar la recollida separada i assegurar una gestió ambientalment adequada, mitjançant mecanismes que responsabilitzin als productors del cicle de vida complet dels seus productes.
Els fabricants, importadors i distribuïdors que introdueixin aquests productes al mercat s’hauran d’inscriure en el Registre de Productors de Productes i assumir la responsabilitat de finançar i organitzar la gestió dels residus generats. Aquesta gestió haurà de fer-se, preferentment, a través de sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor (SCRAP), amb requisits específics en matèria de transparència, eficiència i traçabilitat. També es regula la figura del representant autoritzat per aquells operadors no establerts a Espanya.
El projecte de Reial Decret fixa objectius nacionals clars: una reducció del 5% dels residus generats per a l’any 2030 i del 10% per a 2035, prenent com a referència les dades de 2027; assolir un 50% de recollida separada en 2030 i un 70% en 2035; i aconseguir una preparació per a la reutilització del 20% i el 35%, respectivament, en aquests mateixos terminis. En aquest sentit, una de les mesures més destacades és la prohibició expressa de destruir excedents de productes no venuts, que hauran de destinar-se a la reutilització, la donació o el reciclatge, evitant així el seu enviament a un abocador o incineradora.
La proposta de Reial decret presentada pel MITECO també reconeix el paper clau de l’economia social, garantint la continuïtat dels punts de recollida gestionats per aquestes entitats i afavorint-ne la participació en els sistemes col·lectius sense imposar-hi obligacions addicionals. Els productors, per la seva part, hauran d’assumir els costos de tot el sistema, incloent-hi la recollida, la classificació, el tractament, les campanyes de sensibilització, els estudis tècnics i les garanties financeres. A més, la contribució econòmica serà modulada segons criteris com el volum de productes introduïts, les característiques d’ecodisseny o el vincle amb pràctiques de “moda ràpida”.
En matèria de control i supervisió, la proposta de decret estableix mecanismes d’inspecció i sanció, coordinats entre les autoritats autonòmiques i estatals, i preveu mesures específiques per prevenir pràctiques fraudulentes, especialment en trasllats i exportacions de residus.
Un cop aprovada la seva versió final, després del període de consultes, el text normatiu entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al BOE. No obstant això, les microempreses amb menys de 10 treballadors i una facturació inferior a 2 milions d’euros anuals disposaran d’un període addicional d’un any per adaptar-se a les noves obligacions. Els annexos tècnics que acompanyen el decret detallen els productes afectats mitjançant codis duaners, els requisits per a la inscripció al registre, les condicions de funcionament dels SCRAP, els criteris per calcular els costos i les garanties, així com els estàndards mínims de gestió i traçabilitat.
Per a més informació, ens podeu fer arribar les vostres consultes a: info@modacc.cat